יום שני   |   14 אוקטובר    |   
דף הבית / כלכלה ותעסוקה / בתזמון מושלם: כך נעצר מונופול החדשות בישראל

בתזמון מושלם: כך נעצר מונופול החדשות בישראל

התזמון מושלם: מונופול החדשות

 

רגע לפני שאתר Ynet הפך למונופול החדשות של הגולשים בישראל, השיקה קשת 12 את אתר האינטרנט ואפליקציית N12 וניצלה את כוח המותגים "החדשות" ו"אולפן שישי" של הערוץ שבראשותה להתחרות באתר Ynet ולהפוך לפורטל החדשותי המוביל במדינה. התזמון היה מושלם: רגע לפני הבחירות ובזמן שנגיף הקורונה מתפשט, מוביל למשבר כלכלי וחרדה בציבור.

בשנים האחרונות אתר Ynet של קבוצת ידיעות אחרונות נחשב "לאתר של המדינה", בו ניתן לקבל את כלל המידע האקטואלי הן בנוגע לחדשות, פוליטיקה, תרבות, ובעיקר בימים כאלו – בריאות. האתר, מדורג במקום הרביעי בארץ מבחינת כמות הכניסות אחרי האתרים Google, Youtube ו-Facebook.

Ynet, השייך לקבוצת ידיעות, ניצל בחוכמה בשנים האחרונות את כוחו האדיר של האתר והאפליקציה, שכלל כ-60 מיליון צפיות גולשים מדי חודש ומיליוני הורדות של האפליקציה, בכדי להתפתח למגוון רחב של תחומים ולערוך שיתופי פעולה והצעות מכר שמניבים לקבוצה עמלות נאות כמו כניסה לענף מכירות הנדל"ן והרכב, באמצעות רכישת לוח WinWin ו-Ynet רכב, עולם ההשמה דרך פורטל AllJobs, קניות (Ynet שופס ו-BigDeal), הלוואות (Ynet מימון) ועולמות נוספים.
לפני מספר חודשים השיקה הקבוצה גם מדור תוכן בתשלום (Ynet+) בדומה לאתרי חדשות רבים בעולם בו חלק מהכתבות מיועדות למנויים בלבד.

איך זה לא קרה עד עכשיו?

מהדורת החדשות היא פצצת רייטינג מאז ומתמיד ובמיוחד בתקופה כזו, בה כל המדינה צופה בהתפשטות נגיף הקורונה והוראות הממשלה בנוגע לתפקוד המשק, הרייטינג בערוצי החדשות צפוי לעלות ולשבור שיאים. לאתר Ynet לא באמת הייתה תחרות עד כה מבחינת איכות התכנים החדשותיים: הפורטלים Walla ו-Mako הפכו לסוג של צהובונים שמסקרים בעיקר את תוכניות הריאליטי השונות והאתרים "ישראל היום" ו"מעריב" נשארו מאחור.

לא כל כך ברור מדוע בקשת לא ניצלו עד כה את הכוח האדיר של המותג בכדי לפתוח פורטל חדשות שיתחרה ב-Ynet, אך נראה שבסופו של יום, לא היה ניתן לדמיין זמן טוב יותר להשקת המדיה הדיגיטלית של הערוץ מאשר בחודש האחרון.

המאמצים של קבוצת ידיעות להשאיר את אתר Ynet "האתר של המדינה"

למרות שמזה שנים שלא ראינו אפילו פרסומת אחת שקוראת לישראלים לצרוך את עדכוני החדשות בפורטל Ynet ונראה כאילו כמות המשתמשים עולה באופן אורגני בזכות התעניינות הציבור בנושאים אקטואליים, מאז השקת N12 ניתן להרגיש את הלחץ הכבד במערכת ידיעות אחרונות שמא גולשים יתרגלו לצרוך את התכנים האקטואליים בפורטל המתחרה. לאחרונה, אנו צופים בפרסומות בטלוויזיה של Ynet ואף התכנים שבתשלום החלו להיפתח לציבור (למרות ההודעה שהמהלך הוא לטובת אלו שבבידוד).

כיצד זה ישפיע עלינו?

כמו בכל תחום, כאשר התחרות גוברת בשוק, הנהנים העיקריים הם הגולשים: תכנים רבים צפויים להיות בחינם, איכות הכתבות תשתפר, נראה יותר כתבות איכות והפרסומות הסמויות יהיו בתדירות נמוכה בכדי להוכיח לגולשים שמדובר בפורטל תוכן איכותי.

ייתכן שנראה שלאחר שקשת תבסס את פורטל החדשות החדש שלה כפופולרי במיוחד, תשמור על מותג "החדשות" כאיכותי ופחות מסחרי לאורך תקופה, נראה כי N12 תפנה בהמשך לאותם שיתופי פעולה ואפיקי רווח אליה פנו בקבוצת ידיעות, מה שיספק הזדמנות לאותם המתחרים באפיקי התוכן השונים עמם Ynet בחר לערוך שיתופי פעולה: לעולם הנדל"ן, הקבוצה צפויה לפנות לפורטלים ייעודיים כמו מדלן, בעולם ההשמה ייתכן ונראה שיתוף פעולה עם פורטל כמו "דרושים" ובאתר יפנו לשיתוף פעולה בנוגע לתוכן כלכלי לפורטל מתחרה של כלכליסט.

לסיכום, אנחנו הציבור, כמו בכל תחרות במשק, נזכה לצרוך יותר כתבות איכותיות בחינם הודות לתחרות.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן