רכישה חכמה היא לא מנת חלקם של בני האדם, ללא קשר למוצאם בדרך כלל. אנו מתוכנתים מלידה לרצות יותר, ליהנות יותר, לשפר את איכות חיינו ובשל כך גם האופי הצרכני שלנו מותאם לקניה. אנשים נוטים ליצור לעצמם חסמים כלשהם או הרגלי קניה טובים יותר נקרא לזה כך, על מנת לשפר את ההרגלים הצרכניים רק למה שצריך ולא לתת לרגש או לדחף רגעי לגרום לנו לבזבז יותר במהלך החודש.
חשוב שתבינו תחילה איך הכול עובד:
אם תבינו את זה – יש סיכוי שתצליחו לשנות את התפישה שלכם לגבי צרכנות. בכל מקום שאתם הולכים אליו, כל בית עסק או חנות, בנויים בצורה כזו שתקנו יותר. גם סופר פארם, סופרמרקטים וכו'. למה אתם חושבים שהלחם נמצא עמוק בתוך הסופרמרקט ולא בהתחלה? הרי מוצר צריכה בסיסי ופופולרי, לרווחת הלקוחות כדאי שיהיה בהתחלה לא? כמובן שלא. קודם כל הביזנס – אחר כך רווחת הלקוחות. עד שתגיעו ללחם, אתם תעברו דרך כל הסופר ולכן אולי תראו עוד דברים שתרצו להפיל על העגלה שלכם.
כמה טיפים לשיפור הרגלי הצריכה:
- עשו לעצמכם הרגל משפחתי – קנו רק מה שצריך ולא מה שרוצים. תרגלו ביחד עם הילדים מעבר מאזור הממתקים למשל וגם אם הם ממש רוצים אל תקנו להם את הממתקים באותו הביקור. אם תרצו אחר כך לפנק אותם זה בסדר, אך באותו ביקור שהם מנדנדים – לא לקנות ולהסביר להם שקונים רק מה שצריך.
- תלו על המקרר את ההוצאות החודשיות שלכם – אם אלה גבוהות ובמשפחות רבות הן אפילו עולות על ההכנסות החודשיות – הרי שכדאי לחסוך בהוצאות היכן שרק ניתן. החל מאוכל ועד למוצרי חשמל, יציאות ועוד.
- יש לכם דחף לבילוי ? – נסו לארגן יום/ערב של כיף בבית שלכם, עם המצרכים שיש בבית או עם פחות הוצאות מאשר בילוי בחוץ. במקום לצאת למסעדה נסו להפתיע את בני/בנות הזוג בארוחה רומנטית.
- קנו בחכמה – לעתים רבות הביטוח שמשלמים עבור מזגן חדש מגיע אפילו ל100 שח בחודש. מזגן חדש היום עולה 1000-1500 שח. הסיכוי שתהיה תקלה במזגן חדש שנקנה בצורה תקינה באריזתו המקורית – כזו שמצריכה קבלת כספי ביטוח במהלך השנה הראשונה היא קטנה. במהלך שנה יצא לכם לשלם 1200 שח על כספי ביטוח עבור מזגן שיכול להחזיק גם שנים ללא תקלות מהותיות. בכסף הזה תוכלו כבר לקנות מזגן חדש במידה והקודם התקלקל ולא תצטרכו להפעיל שום ביטוח.