ביצוע קניות הוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. הקניות הן בכל תחום, החל ממוצרי מזון, דרך בגדים, מתנות, מוצרים לתינוקות ועוד. מה קורה במקרה של הצורך לביטול עסקה? מי צודק – הלקוח או בית העסק? מהם דמי הביטול ומה החוק אומר לגבי ביטול עסקאות בכלל? ננסה לעשות לכם מעט סדר במאמר הבא.
מי זכאי לביטול עסקה?
בהגדרה הבסיסית של החוק לביטול עסקה – כל לקוח שרכש מוצר ב50 ₪ ומעלה ורוצה באופן חד צדדי לבטל את הרכישה יכול לעשות זאת. אבל ויש אבל גדול. יש לכך תנאים והגבלות כמובן שיש לעמוד בהן כדי שלא ייווצר מצב שכל לקוח עושה מה שהוא רוצה וגורם לכעוס. מצד אחד המטרה היא להגן על הצרכן ומצד שני – לא לפגוע בבית העסק. כך למשל – ישנם מוצרים שברכישתם לא ניתן לקבל ביטול עסקה (נפרט על כך בפסקה הבאה). כמו כן במידה והמוצר נפגם או שנעשה בו שימוש – לא יהיה ניתן להחזירו גם כן. לבסוף, הלקוח יצטרך להחזיר את המוצר אל בית העסק, באריזתו המקורית, כאשר גם היא לא נפגמה (אפשר שהיא נפתחה ולא נעשה במוצר שימוש אך כל זמן שהאריזה לא נפגמה או המוצר לא נפגם).
עסקאות שלא ניתן לבטל:
ישנן כמה עסקאות שלא ניתנות לביטול כפי שאמרנו. כדאי לכם לבדוק את המקרה הספציפי שלכם אבל אלה חלק מהמקרים שבהם לא ניתן לבטל עסקה: מוצר מזון, מוצרי הלבשה תחתונה, גז, תרופות, מוצרים שנתפרו/יוצרו עבור הצרכן בהזמנה אישית ועוד. כמו כן בעסקאות ששולמו בתווי קניה או שוברים מתנה בדרך כלל אין ביטול עסקה/החזרים.
כיצד זה עובד?
גם לגבי זמן ההחזרה יש חוקים. בדרך כלל עד 14 ימי עסקים ממועד העסקה. כמו כן כדי לממש את ביטול העסקה יש להציג בבית העסק את החשבונית עמה ביצעתם את הרכישה בנוסף למוצר עצמו באריזתו המקורית. במקרים מסוימים בית העסק יוכל לדרוש דמי ביטול עבור ביטול העסקה. במקרה של עסקה מתמשכת (לדוגמה שירות סלולר) הלקוח ישלם את הסכום היחסי בהתאם לתאריך ביטול העסקי והחיוב הקודם.