קידום אתרים אורגני
קידום אתרים אורגני : להימצא איפה שמחפשים אותך
כדי להגיע אל האתר שלכם, מטבע הדברים, הגולשים עושים חיפוש בגוגל • במידה והאתר לא מככב בדפים הראשונים של גוגל – הגולשים לא ימצאו אתכם • כך קידום אתרים אורגני מציב אתכם במרכז הבמה
עשרות אלפי חיפושים מתבצעים בגוגל בכל שנייה חולפת. בכל יום, מתבצעים קרוב ל- 4 מיליארד חיפושים.
בואו ונודה באמת, כיום כבר אי אפשר לברוח מזה: כל בית עסק חייב לסגל לעצמו נוכחות דיגיטלית המושתת על אסטרטגיה שיווקית חכמה.
ובנימה זו, זה הזמן לדבר על אחת האסטרטגיות החשובות ביותר עבור הצמיחה שלכם ברשת – קידום אתרים אורגני.
מהו קידום אתרים ?
קידום אתרים אורגני בגוגל (במונח המקצועי: SEO) זהו תהליך מקצועי הדורש זמן, סבלנות, השקעה וכמובן ידע מקצועי נרחב.
מטרת הקידום האורגני הינה להגדיל את החשיפה של האתר במנוע החיפוש, לוודא כי הוא זוכה לציון איכות גבוה בגוגל ולהעניק לו מוניטין של אתר מהימן.
כל אלו יחדיו מובילים ליותר כניסות של גולשים העונים להגדרת קהל היעד שלכם.
ניתן להגדיר את התהליך כמעין "מניפולציה" על מנוע החיפוש של גוגל.
או במילים פחות דרמטיות, ניתן להגדיר זאת פשוט כמכלול פעולות אשר מרצות את
האלגוריתם של גוגל וכתוצאה מכך מקנות לאתר שלכם דירוג גבוה יותר.
ובהמשך ישיר לכך, מגדיל את התנועה הטבעית (והחינמית) של גולשים לאתר שלכם.
נכון לכתיבת שורות אלה, גוגל משתמשת בלמעלה מ- 300 (!) פרמטרים שונים לדירוג אתרים במנוע החיפוש.
כל אתר באשר הוא מחוייב לעמוד בפרמטרים הללו בכדי לטפס כמה שיותר גבוה בדירוג של גוגל ולהופיע בדפים הראשונים כאשר קהל היעד מבצע חיפוש.
בין לקוחותינו
התוכן הוא הדרך
יצירת תוכן לאתר שלכם הוא אחד מהאספקטים הקריטיים ביותר בתהליך קידום אתרים אורגני. ראשית כל, התוכן המופיע באתר הוא זה שמעניק אינדיקציה לגוגל באשר לסוג האתר שלכם ובמה הוא עוסק, ובכך מביא באופן טבעי 'טראפיק' (תנועת גולשים לאתר) של קהל היעד המבוקש. כאן נכנסות לתמונה מילות המפתח. בתהליך קידום אתרים אורגני עושים שימוש במילות מפתח ובמונחים רלוונטיים לתחום העיסוק של האתר שלכם. מילים ומונחים אותן מחפש קהל היעד אותו אתם רוצים למשוך לאתר, אלו שבאמת מתעניינים בתחום העיסוק או במוצר שלכם ולא גולשים אשר "נדדו" בטעות לאתר במהלך סשן החיפוש שלהם בגוגל רק כדי לצאת ממנו בבוז לאחר שניות בודדות. כל אסטרטגיית קידום אתרים מתחילה עם מחקר מילות מפתח. מדובר בהכנת רשימה של מאות ביטויים המהווים את הליבה של תוכן האתר. באתר שלכם צריכות להופיע מילות מפתח רלוונטיות למוצר או לשירות שאותו אתם מציעים. מילות מפתח שעולות בקנה אחד עם כוונת משתמש הקצה אליו אתם רוצים להגיע. מילות המפתח צריכות להיות מגוונות ככל הניתן, להופיע בוורסיות שונות, בתדירות הנכונה ובמקומות הנכונים בכל עמוד באתר, כך גוברת הסבירות שהגולשים יקליקו על האתר שלכם לאחר חיפוש מילות מפתח ספציפיות, וכך תשפרו את שיעור הקליקים (CTR) ואת ציון האיכות שגוגל מעניק לאתר שלכם.
על AI ותוכן איכותי ואיך זה משפיע על קידום אתרים אורגני
לאחרונה אנו עדים להשתלטות הבינה המלאכותית (AI) על תחום השיווק הדיגיטלי, עם ממשק ChatGPT שבתוך זמן קצר הפך לשם מוכר בכל בית. שלא יהיה ספק, מדובר במהפכה שיווקית הן באספקט של התוכן והן באספקט של העיצוב. אך כאן חשוב מאוד להזכיר כי התוכן באתר שלכם צריך להיראות טבעי.
קז'ואל. זורם ונעים לקריאה. כי בדיוק כמו שאתם רוצים לרצות את גוגל, כך גם אתם רוצים לרצות את הגולשים שלכם.
ואת זה אתם יכולים לעשות עם תוכן מעשיר המכיל בתוכו רגש, סטוריטלינג, יצירתיות – כל הגורמים שמשאירים
את הגולשים שלכם מרותקים לתוכן שבאתר ומגדילים את הסיכוי להמרה מגולש רנדומלי ללקוח.
זכרו כי למרות שמילות מפתח הן אלה אשר פותחות את הדלת לאתר שלכם, הגולשים ישתעממו מהר
מאוד בהנחה והתוכן נראה כאילו הוא נמצא שם רק לשם הדגשת מילות מפתח.
במקרה שכזה, הגולשים באתר וכל לקוח פוטנציאלי לא יראו בכם כבעלי סמכות בתחום, ואפילו גרוע מכך (כפי שתגלו כעת), האלגוריתם של גוגל עצמו יכשיל את האתר שלכם.
לפעול לפי כללי המשחק באמצעות קידום אתרים אורגני
קידום אתרים אורגני המתבצע בצורה לקויה עלול להזיק לאתר שלכם. איך בדיוק? עם "עונשים" רבים ושונים מטעם גוגל. בהנחה והתוכן אותו אתם מעלים לאתר הינו מועתק, הקישורים החיצוניים בעלי איכות נמוכה, מילות המפתח מופיעות בנפח גבוה מדי, האתר אינו מותאם לגלישה במובייל ועוד ועוד חוקים עליהם גוגל פשוט אינו מוכן להתפשר (ובצדק) – האתר שלכם יענש על ידי האלגוריתם של גוגל שידאג להוריד אותו בדירוג ולצמצם את החשיפה שלו לקהל הרחב.
גוגל תמיד מתעדכן
כל אתר אינטרנט צריך תמיד לפעול על פי התכתיבים של גוגל. כיום, מתעדכן האלגוריתם של גוגל לעיתים תכופות מבעבר, מה שדורש בקיאות והתעמקות מתמדת בעדכונים חדשים על מנת לפעול לפיהם
עדכון פנדה
הופיע בשנת 2011 ומאז מתעדכן עם גרסאות חדשות.
עדכון זה היווה למעשה את הבסיס לאופטימיזציה
של אתרי אינטרנט כפי שאנו מכירים אותה היום: אתר עם תוכן באיכות גבוהה ומילות מפתח
רלוונטיות יקבל מגוגל ציון גבוה, ומנגד, אתר עם תוכן באיכות ירודה (חזרה על משפטים, תוכן מועתק, מלל לא טבעי, שכפול תכנים קיימים, תוכן מועט, עומס פרסומות ביחס לתוכן, עומס מילות מפתח) יקבל דירוג נמוך מגוגל.
עדכון יונה
זהו העדכון המספק תוצאות מדויקות עבור חיפושים מבוססי מיקום. התוצאות המוצגות הן אלו אשר נבדקו על ידי גוגל בהתאם להימצאות הפיזית שלנו. כך לדוגמא: אם אתם מתגוררים בחיפה ומתחשק לכם להזמין פיצה, חיפוש מהיר בגוגל יציג לכם קודם כל את הפיצריות באזור חיפה והסביבה. עדכון זה מכריח אתרי אינטרנט להשתמש ב-Google My Buisness על מנת להראות לגוגל בדיוק היכן אתם והעסק שלכם נמצאים, באילו שעות העסק שלכם פועל, מהם הדרכים ליצור קשר וכל פיסת אינפורמציה שתעזור לגולשים למצוא את הדרך אליכם.
עדכון מובייל פירסט אנו חיים בעידן הסמארטפונים וגוגל יודע את זה. לכן בעדכון זה הוא מכריח בעלי אתרים לייצר חוויית משתמש איכותית מותאמת לסמארטפונים של אנדרואיד ו-IOS.
עדכון פינגווין
עדכון זה ערך את הופעת הבכורה שלו בשנת 2012 במטרה לסייע לגוגל להתמקד באיתור קישורים באתרי אינטרנט. הוא זה שמסייע לאלגוריתם של גוגל לזהות באתרים קישורים עם ציון איכות נמוך, וכן לזהות קישורים "מניפולטיביים" שאינם קשורים לתוכן האתר ונועדו אך ורק לשם הריצוי של האלגוריתם. בשל כך, חשוב להקפיד על הטמעת קישורים רלוונטיים לאתר, קישורים עם ציון איכות גבוה שישתלבו באופן טבעי בתוך התוכן.
עדכון MUM (Multitask Unified Model)
פרץ לעולמנו ממש לפני שנה. מדובר בעדכון המסייע לגוגל להבין את הטקסט הנכתב במנוע החיפוש ביעילות של פי 1,000 מבעבר.
כעת גוגל יכול להבין גם חיפושים של טקסטים ארוכים, טקסטים עם שגיאות, חיפוש מבוסס תמונות ועוד ועוד ועוד.
לצד כל אלו ישנם עוד עדכונים רבים של גוגל ותהיו בטוחים כי עוד יהיו עדכונים נוספים בעתיד הקרוב.
אך העדכונים הנ"ל הינם עדכוני הליבה של גוגל אליהם יש להתייחס בכובד ראש בכדי שהאלגוריתם יעניק לאתר שלכם ציון איכות גבוה.
המספרים מספרים: מעקב חר הנתונים - קידום אתרים אורגני
קידום אתרים אורגני כולל בתוכו גם צדדים טכניים בהם חובה לשלוט כדי לבצע את התהליך בצורה נכונה. האתר שלכם מתחבר ל- Google Analytics ו-Google Search Console אשר מנטרים אותו באמצעות כלים כגון: Zefo, Screaming Frog, Majestic, Page speed insight ועוד. כלים אלו מסייעים במעקב אחרי היקף הכניסות לאתר, השאילתות המובילות גולשים לאתר, מקורות הגעה לאתר, איכות הקישורים, איכות מילות המפתח, שיפורים טכניים הנדרשים באתר וכן הלאה. כדי לפעול לפי חוקי גוגל חובה לעשות שימוש בכלים הללו ובאותה נשימה גם חובה לפעול לפי המלצות הכלים הללו.
מכלול הפעולות בתהליך קידום אתרים
קידום האתר שלכם דורש שילוב של אופטימיזציה טכנית, תוכן איכותי, אסטרטגיית קידום חכמה והתעדכנות מתמדת במגמות והשינויים המתרחשים באלגוריתם של גוגל. בסך הכול, כדי לקדם את האתר שלכם בצורה יעילה יש לבצע את מכלול הפעולות הבאות:
יצירת היררכיה ברורה של תוכן איכותי בעל ערך מוסף
אחסון האתר בשרתים המתקדמים ביותר
מחקר מילות מפתח
הטמעת תוספי מעקב ותוספים לפי מאפייני האתר
חקר שוק מתחרים
הפיכת האתר למאובטח (SSL)
מילות מפתח בצפיפות נכונה ובווריאציות שונות
הקפדה על מהירות גבוהה של טעינת האתר
בניית מערכת קישורים פנימיים וחיצוניים
אופטימיזציה מתמדת של דפי האתר
הטמעת כותרות ותיאורי מטא המבוססים על מילות מפתח
הפניות 301 לדפים בתוך האתר
אופטימיזציה של תמונות והטמעת תגיות ALT
מעקב עם Google Analytics ו-Google Tag Manager
התאמת האתר לגלישה במובייל
עבודה קבועה עם כלים וממשקים טכניים רבים ושונים
יצירת היררכיה
ההיררכיה באתרי האינטרנט, נוצרה מהצורך לסדר ולארגן את העמודים והמידע המוצגים בתפריט האתר, על מנת להקל על הגולשים. היא הפכה לנושא חם בקידום אתרים, משום שאתר מסודר, יקבל על ידי גוגל קדימות בדירוג של אתרים מסוימים, לעומת אתרים מבולגנים. סיבה נוספת, היא תחום אפיון המשתמש (UX), שמנסה באופן מתמיד ליצור חווית משתמש טובה לגולשים. יתרון נוסף להיררכיה, הוא שהוא עוזר לגולשים להבין איפה הם נמצאים באתר. למשל, אם אני רוצה לחפש צעצועי עץ, יהיה לי הרבה יותר קל אם תהיה תת קטגוריה בשם 'צעצועי עץ', מאשר להתחיל לחפש בקטגוריה כללית שנקראת 'צעצועים'. היא גם עוזרת לנו להוסיף או להסיר תכנים מהאתר בקלות, משום שהיא דינמית וניתן לשנות אותה כל הזמן.
היררכיה של תכנים עם מבנה Silo
Silo מעניק לאתר מבנה תוכן מבוסס אשכולות, לפיו תחת כל נושא ראשי, יהיו מספר נושאים משניים הקשורים אליו, במטרה ליצור סדר הגיוני לגולש ולחזק את ההיררכיה בין מילות המפתח באתר. למשל, אם באתר קיימת קטגוריה בשם בגדים לנשים, נצפה שתחתיה יהיו דפים כמו "חולצות" ו"מכנסיים" ולא דף בשם "איפור" למשל. עם זאת, אם אפשר לשייך דף באתר שלכם לכמה קטגוריות שונות, מבנה Silo לא יתאים לכם, משום שהוא מגביל אתכם לשיוך רק לאשכול אחד.
תפריטים
התפריט מייצג את ההיררכיה באתר, כאשר הוא מחולק למספר קטגוריות יחסית מצומצם, כשכל אחת מהן כוללת מספר עמודים הקשורים לאותו הנושא. כשאתם בונים תפריט לאתר, חשוב לא לרכז יותר מידי קטגוריות משנה תחת קטגוריה ראשית אחת, אך מצד שני גם לא לגרום לגולש להקליק יותר מ-3 פעמים מדף הבית בשביל להגיע לדף הרצוי. אז איך מסדרים את התפריט כך שלא יהיה עמוס מידי? באמצעות תיוג ושיוך המאמרים באתר לקטגוריות הרלוונטיות וקישור כל הקטגוריות מהניווט באתר.
פירורי לחם (Breadcrumbs)
פירורי לחם זה פיצ'ר היררכי נוסף, העוזר לגולש להתמצא, גם אם הוא לא הגיע לאתר שלכם ישירות מדף הבית.
Breadcrumbs הם שורה בחלק העליון של הדף, המכילה קישורים לכל עמוד שקדם לעמוד בו אתם נמצאים כרגע.
פירורי לחם ייראה למשל כך: דף הבית > בגדים לנשים > חולצות > חולצות טי שירט.
זה מעיד על כך שאתם נמצאים בדף המציג לכם חולצות טי שירט בלבד. אם תרצו לראות מכנסיים, למשל, תוכלו ללחוץ על הקישור 'בגדים לנשים' ולבחור בקטגוריה 'מכנסיים'.
סבלנות היא מילת המפתח
תהליך קידום אתרים משתנה מאתר אחד למשנהו. הגורמים התלויים בכך הם ותק האתר, תחום העיסוק ומידת התחרותיות. את התוצאות הראשונות של תהליך קידום אתרים ניתן לראות בתוך מספר חודשים, בעוד את אחוז ההצלחה של התהליך ניתן למדוד לאחר 8-10 חודשים לערך.
קישורים פנימיים
קישורים פנימיים הם קישורים מתוך הטקסט באתר (בדומה לערכים בויקיפדיה) או כאלו המופיעים תחת רשימת קישורים מומלצים, המפנים לדפים רלוונטיים נוספים באתר. הקישורים הפנימיים, יכולים ללמד את גוגל על קשרים מסוימים בין דפים, לאו דווקא בצורה היררכית- למשל, באמצעות הפניה מדף המסביר על נושא מסוים, לדף המפרט את השירותים שהעסק נותן. עם זאת, חשוב להשתמש בקישורים הפנימיים רק במצבים בהם הם עוזרים ונותנים ערך לגולשים.